Ahad, 11 Disember 2011

Asas Teori Muzik


Secara umumnya sebelum mengenal dan mempelajari tentang jeda, triad dan juga kod dalam kibod, pengetahuan yang paling asas perlu ada pada setiap pelajar yang ingin mempelajari atau mendalami ilmu dalam bidang muzik ini. Perkara paling asas yang perlu difahami adalah dengan jenis-jenis not, nilai atau value setiap not tersebut, tanda rehat, baluk, garis bar, jenis-jenis klef dan juga hubungan antara klef trebel dengan klef bass dan kibod.


1. Carta Nama Not, Jenis-jenis Not, Simbol Not dan Nilai Not.



Huraian Persamaan Nilai Not.



Tanda-tanda Rehat (Rest)






Meter / Tandamasa dan Garis Bar.


Baluk.

Baluk terdiri dari lima garis selari dan empat ruang yang digunakan untuk menulis not-not muzik.


Garisan-garisan dan ruang dikira dari bawah ke atas. Garisan paling bawah dipanggil garisan pertama, begitu juga dengan ruang yang paling bawah disebut sebagai ruang yang pertama. Not-not muzik ditulis pada garis dan ruang.

Klef

Klef ialah satu tanda muzik yang ditulis pada awal setiap baluk. Klef menentukan not-not pada baluk mempunyai nama (A,B,C,D,E,F,G).

Klef Treble
Klef ditulis pada awal baluk.


Notasi Pada Baluk Dalam Klef Trebel

• Not-not pada Ruang.





• Not-not pada Garisan


• Not-not pada Ruang dan Garisan


Klef Bes (Bass)

Klef ditulis pada awal baluk.
• Klef bass menetapkan garis ke 2 dari atas sebagai garis F

Notasi Pada baluk Dalam Klef Bass

• Not-not pada Ruang.


• Not-not pada Garisan.


• Not-not pada Ruang dan Garisan


Garisan Leger. ( Garisan Bayangan @ Tambahan )





Garisan Leger. ( Garisan Bayangan @ Tambahan )


• Garisan leger bagi klef treble



• Garisan leger bagi klef bass


Tanda Kromat








RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 1
Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Muzik Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Masa : 8.15 – 9.15 pagi
Tarikh : 24 .1. 2009
Kelas : 1 Bestari
Bil Murid : 36 Orang
Tajuk / bidang : Nyanyian dan mengenal alat-alat perkusi.
Item : Melodi dan alat perkusi.

Hasil Pembelajaran : Menyanyi mengikut senikata lagu dan mengenal alat-alat perkusi

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 2
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : Dua Intelek
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Bilangan murid : 34 orang
Aspek : Pengalaman muzikal

Item : 2.1.2 Menyanyi secara muzikal - melodi
Tajuk Lagu : Anak Itik Tok Wi
Kemahiran : Menyanyi dengan sebutan yang jelas dan tepat.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid boleh

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 2
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : Dua Intan
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Bilangan murid : 30 orang
Aspek : Persepsi Estetik

Item : 1.2 Melodi, warna ton, alat perkusi
Tajuk Lagu : Aku Burung Tiung
Kemahiran : Menyanyi dan memainkan alat muzik secara muzikal – Tempo dan melodi.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid boleh

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 2
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : Dua Bestari
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Bilangan murid : 35 orang
Aspek : Pengalaman muzikal
Item : 2.1.2 Menyanyi secara muzikal - melodi

Tajuk Lagu : Anak Ikan
Kemahiran : Menyanyi dengan sebutan yang jelas dan pernafasan yang betul
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid boleh


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 3
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : 3 Bestari
Masa : 9.20 -10.20
Bil. Murid : 20 orang
Aspek : Persepsi Estetik
Item : 1.2.3 Warna Ton

Kemahiran : 1.1 Memberi perbezaan bunyi empat alat perkusi dengan Respon yang sesuai.
1.2 Memainkan alat perkusi mengiringi lagu yang telah dipelajari mengikut detik
lagu. Objektif :

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4
Mata Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : Empat Al-Bukhori
Masa : 9.45 pagi – 10.45 pagi
Bilangan murid : 35

Tiada ulasan:

Catat Ulasan